| lyhyesti | ainoa tie totuus ja elämä | runo | valittuja paloja | tämän maailman kallio | UUSI KIRJA: Sydämeni tie joka perille vie |

Opetusvideot

Sydämeni tie joka perille vie

Lataa kirja tästä

Kirja saa tilata suoraan Jouni Sederholmilta hintaan 15 EUR + toimituskulut.


Jouni Sederholmin Luennot, Keskusteluryhmät ja Kurssit

Onnellisuus Jatkuvan muutos Tavat ja tottumukset
Uskomusten tunnistus ja muutos Lahjakkuuteni ja vahvuuteni Itseluottamus
Intuitio, sattumat ja symbolit päivätasolla Löydä filosofiasi ja arvosi Itsessäsi ja ole vapaa Oppiminen, opetus ja aivojen mahdollisuudet
Opetus tai Oppiminen Tiedon ja Tietoisuuden Tason mukaan Luovuus, nerous ja vahvuudet (miten työttömästä professoriksi) Luovuus, nerous ja vahvuudet (työntekijästä itseohjautuvaksi tiimiläiseksi)
Henkinen kasvu Tavoitteet ja päämäärät Elämäntehtävän löytäminen
Kertaalleen opitun tiedon haku ja niiden yhdistäminen persoonaani ja vahvuuksiini Yliopisto ja korkeakoulu yms. menestyksellinen opiskelu Haluan luoda itsestäni ihmisen joka haluaisin olla
Työttömyys vahvuudeksi Tiedon/taidon tasapaino Filosofia
Golf Filosofia Golf Johtaminen Sinkku Filosofia
Jumalan Filosofia Uskontoa Henkiseen kasvuun ja tasapainoon Stressi (eritasoiset henkiset tasapainottomuudet)
Rajattomuus Riippumattomuus TassuTerapia
Sisäinen Auktoriteetti Kuka minut on ”ohjelmoinut” Elämän kokemukset vahvuudekseni
Tunneäly ja intuitio



Jouni lyhyesti: kouluttanut ja oppinut kaikki nämä otsakkeet viimeisten 7 vuoden aikana.

Opetusfilosofia ”ei kaikille kaikkea, vaan osallistujille sitä, mitä he tarvitsevat tänään ollakseen huomenna tietoisempia.”

Haluaisin lisätietoja tai tulla aiheeseen liittyvään Kurssiin, Luennolle tai Keskusteluryhmään. Mailaa nimesi ja puh.nro sekä mainitse sinua kiinnostavat osa-alueet tai haluamasi lisätiedot.

( 050 364 0363, : jouni.sederholm@suomi24.fi



Ainoa Tie Totuus Ja Elämä...
Matkallasi Paratiisiin :-)

Milloin ja miksi minun elämälläni olisi merkitystä? Miten löydän juuri minulle tarkoitetun tehtävän?

Mitä minun tulisi osata ja tietää? Ketä pitäisi uskoa ja kuunnella ja kenen kanssa olla ystäviä?

Yksin en enää jaksa harhailla maailmassa! Miten saavutan vapauden elää omaa elämääni?

Mistä löydän henkisen kodin? Entä minulle tarkoitetut Rakkaat?

1. Kaikki se paha mitä olet nähnyt tai kokenut olisi sinun pysäytettävä niillä resursseilla jotka sinulla on. Jos resurssisi eivät riitä, Jumala Antaa lisää...

2. Sinulla ei ole lupaa siirtää omaa pahaa oloasi kenellekään toiselle. Toki voit asiasta keskustella ja niin pitääkin. Ja sinun tulee myös käsitellä asiasi kiukun aiheuttajan kanssa.

3. Sinun on opittava hallitsemaan: Tunteesi, tekosi, ajatuksesi, asenteesi, motiivisi jne.

4. Ja hallitsemisen jälkeen opittava ohjaamaan niitä Rakkaudella ja Viisaudella, että ne voisivat palvella Sinulle osoitettua Jumalan suunnitelmaa ja näin Sinä saisit mahdollisuuden kokea palkkion kun olet osannut palvella lähimmäisiäsi, itseäsi ja Jumalaa :-)

5. Palkkiona ovat esim. ne monet IHMEET kuten: Tiedän asioita, joita minun Koulutuksellani ei pitäisi... Pystyn kehittymään nopeasti Lahjakkaaksi ja Luovaksi alallani... Osaan kyseenalaistaa ja ohjata Totuuteen ketä tahansa auktoriteettia... Rakkaudelliset keskusteluni Jumalan kanssa saavat aikaan parantumisia... Luovuuteni on niin Polttavaa ja Kaunista, että se saa minut liikkeelle... Pystyn Erottelemaan Jyvät Akanoista... Näkemään elämää Lapsen ilolla, vilpittömyydellä ja innolla... Kaikilla elämän alueilla kohtaan ihmisiä, jotka Koskettavat Sydäntäni...

6. Koko elämäsi ainoa TODELLINEN asia on... :-)
Yhteytesi JUMALAAN ja Taitosi kuunnella Häntä ja Toteuttaa Teidän YHTEINEN Sydäntenne Tahto... Kaikki muu on harhaa ja eksytystä... Mutta Muista: Jumala On kaikissa ja Kaikkialla...

7. Jumalan Kanssa Kommunikointi ja ”pelisäännöt”
Kieli on Rakkaus + Sääntö on Oikeudenmukaisuus
Aika Tottelee Rytmiä + Vapaus on Luonnollisesti Kaikki
Rohkeus ohjaa Rakkautta + Tekosi ovat Lahja Luojallesi
Unet apu Jumalalta + Hyvä Elämä Lahja Luojaltasi

8. Olet sitten ateisti, kristitty, saatanan palvoja tms. Nämä ovat Totta Sinunkin elämässäsi

On vain kyse siitä, kauanko jaksat omin voimin taistella elämää ja Jumalaa Vastaan... Ja koska tahdot alkaa elämään sitä hyvää elämää johon vain Jumala voi sinut ohjata...

Valintasi?

Jumalaa vastaan vai Jumalan kanssa Rakkauden Kotiin :-)


Runo

Rakkaus luotu on
tieks jumalan luo
nähdessäs sydämelläs löydät tien paratiisiin
paikkaan johon pakanat eivät pääse
päästäksesi sinne sun on voitettava järkes
järkesi tie vie vanhoihin vaivoihin
vaivoista vapaudut vain vapauttamalla voiman sydämen
sydämessä säilytä ain siskot ja veljet nää, jotka sydämeltään samat
sydämeesi jää järkesi jätä jotta unelmasi näät näät sulle suloisimman
sydämesi sytyttäjän kun suoraan silmistä näät sielun tään tähän tutustu
kunnes tietää voit miks sä tahdot rakastaa tätä rakkaudella iäisyyden

olkaa hyvät
niin minäkin olen :-)

Minä Olen Rakkauden Kuuntelijana Toiminut :-)


sydämeni kaipaan
kohtaamista sydämeesi sun

sydämeni mun
näyttää tien
kotiin jokaisen

sydämeni mun
näkee hyvyyden
sisimmässäs sun

sydämeni mun
tahtoo auttaa
löytään lahjas sun

sydämeni mun
on suunniltaan
rakkaudesta
kissani mun

Sydämeni mun
tekee tehtävänsä
Suunnitelmas Sun – Isä

Tätä Minun Sydämeni Tekee
Entä Sinun


Valittuja Paloja Mun Sydämeni Makuun:-)
Ole Hyvä... Niin Minäkin Olen:-)

Jumala antaa meille kaikille lapsilleen oman sarkansa, hakkuusuunnitelman, maailman elopellolla. Kutsumus olisi omilla lahjoillaan, jotka Jumala on lahjoittanut meille armossaan, välittää Jumalan rakkautta.

1. Piet. 4:10
Palvelkaa kukin toistanne sillä armolahjalla, jonka olette saaneet, Jumalan moninaisen armon hyvinä haltijoina.

1. kor. 12:12
Kristus on niin kuin ihmisruumis, joka on yksi kokonaisuus mutta jossa on monta jäsentä; vaikka jäseniä on monta, ne kaikki yhdessä muodostavat yhden ruumiin.

1. Piet. 1:4,8,9
Häneltä me saamme perinnön, joka ei turmellu, tahraannu eikä kuihdu.Se on varattuna teille taivaissa, ja voimallaan Jumala varjelee teidät uskossa, niin että saavutatte pelastuksen, joka on valmiina saatettavaksi ilmi lopunaikana. ... ja te riemuitsette sanoin kuvaamattoman, kirkastuneen ilon vallassa, sillä te saavutatte uskon päämäärän, sielujen pelastuksen.

Hepr. 12:14-15
Tavoitelkaa rauhaa kaikkien kanssa ja pyrkikää pyhitykseen, sillä ilman sitä ei kukaan ole näkevä Herraa. ...

Hepr. 3:13
Rohkaiskaa toinen toistanne joka päivä, niin kauan kuin tuo sana ?tänä päivänä? on voimassa, ettei kukaan teistä lankeaisi synnin viettelyksiin ja paatuisi.

2. kor. 2:14
Kiitos olkoon Jumalalle, joka aina kuljettaa meitä Kristuksen voittosaatossa ja antaa meidän kaikkialla levittää Kristuksen tuntemisen tuoksua!

Fil. 2:13
Jumala saa teissä aikaan sen, että tahdotte tehdä ja myös teette niin kuin on hänen hyvä tarkoituksensa. Näin meitä kutsutaan ja annettaan kyvyt ja kaikki mahdollinen matkaeväs viedessämme Jumalan rakkautta maailmaan.

Room. 15:1-2
Meidän, jotka olemme vahvoja, on kestettävä heikkojen vajavuuksia. Emme saa ajatella vain sitä, mikä on itsellemme mieluista. Meidän on jokaisen otettava huomioon lähimmäisemme, ajateltava, mikä on hänelle hyväksi ja vahvistaa häntä.

Room. 12:10
Osoittakaa toisillenne lämmintä veljesrakkautta, kunnioittakaa kilvan toinen toistanne.

... Mutta jos me rakastamme toisiamme, Jumala pysyy meissä ja hänen rakkautensa on saavuttanut meissä päämääränsä. (1. Joh. 4:10,12)

Rakkaus ohjatkoon elämäänne, onhan Kristuskin rakastanut meitä ja antanut meidän tähtemme itsensä lahjaksi, hyvältä tuoksuvaksi uhriksi Jumalalle. (Ef. 5:2)

Room. 8:14-17
Kaikki, joita Jumalan Henki johtaa, ovat Jumalan lapsia. Te ette ole saaneet orjuuden henkeä, joka saattaisi teidät jälleen pelon valtaan. Olete saaneet Hengen, joka antaa meille lapsen oikeuden ja niin me huudamme: Abba! Isä!?... jos kerran kärsimme yhdessä Kristuksen kanssa, pääsemme myös osallisiksi samasta kirkkaudesta kuin hän.

1. piet. 2::12
Eläkää moitteettomasti pakanoiden keskellä, jotta he teitä panetellessaan havaitsisivatkin hyvät tekonne ja ylistäisivät Jumalaa sinä päivänä, jona hän kohtaa heidät.

Syttyköön Jumalan Tuli Sinunkin Sydämeesi :-)


Tämän maailman kallio

joka ratkaisee oikein luettuna kaikki tämän maailman ongelmat !

Esim. vastaukset näihin:
Miten tässä maailmassa tehdään kaikki niin että kaikki voittaa eikä toisen hyvä ole keneltäkään pois ?
Miten löydän paikkani maailmassa ja toteutan sekä Jumalan, että itseni sydämen toiveet ja unelmat ?
Miten ja miksi tähän maailmaan saadaan lepo, rauha ja suvaitsevaisuus sille tasolle että jokainen voi keskittyä elämään hyvää ja ihmisarvoista elämää ja pystyy valitsemaan oikeat ihmiset lähimmäisikseen?
Näihin ja itseasiassa aivan kaikkiin tämän maailman ongelmiin seuraavat Raamatun kohdat antavat oikein luettuna vastauksen!

Paavalin kirjeitä korinttolaisille
ne kohdat, jotka sydäntäni ja mieltäni puhuttelevat.

Miten nämä sinua puhuttelevat ?

Ja mille viisaudelle sinä olet elämäsi rakentanut ?

Ihmisviisaus :( ja Jumalan viisaus :) 6 Viisautta me julistamme siihen kypsyneille, mutta emme tämän maailman viisautta emmekä tämän maailmanajan kukistuvien valtiaiden viisautta. 7 Me julistamme Jumalan salaista, kätkettyä viisautta, jonka hän jo ennen aikojen alkua on määrännyt meidän kirkkaudeksemme. 8 Sitä ei kukaan tämän maailman valtiaista ole tuntenut, sillä jos he olisivat sen tunteneet, he eivät olisi ristiinnaulinneet kirkkauden Herraa. 9 Me julistamme, niin kuin on kirjoitettu, mitä silmä ei ole nähnyt eikä korva kuullut, mitä ihminen ei ole voinut sydämessään aavistaa, minkä Jumala on valmistanut niille, jotka häntä rakastavat. 10 Meille Jumala on sen ilmoittanut Hengellään, sillä Henki tutkii kaiken, myös Jumalan syvimmät salaisuudet. 11 Kuka muu kuin ihmisen oma henki tietää, mitä ihmisessä on? Samoin vain Jumalan Henki tietää, mitä Jumalassa on. 12 Mutta me emme ole saaneet maailman henkeä, vaan Jumalan oman Hengen, jotta tietäisimme, mitä hän on lahjoittanut meille. 13 Siitä me myös puhumme, mutta me käytämme Hengen emmekä ihmisviisauden opettamia sanoja ja selitämme hengelliset asiat Hengen avulla. 14 Ihminen ei luonnostaan ota vastaan Jumalan Hengen puhetta, sillä se on hänen mielestään hulluutta. Hän ei pysty tajuamaan sitä, koska sitä on tutkittava Hengen avulla. 15 Hengellinen ihminen sen sijaan pystyy tutkimaan kaikkea, mutta häntä itseään ei kukaan voi tutkia. 16 Kuka tuntee Herran mielen, niin että voi neuvoa häntä? Mutta meillä on Kristuksen mieli. + eli että teillä voisi olla kristuksen mieli... teidän tulee valvoa ja olla hereillä omista ajatuksistanne, tunteistanne, uskomuksistanne, uskostanne jne. eli kaiken sen mikä on lihasta tulee antautua hengen ohjaukseen... että hedelmät olisivat... :-)

Apostolin oikeudet 15 Mutta minä en ole lainkaan käyttänyt hyväkseni näitä oikeuksia. En nytkään kirjoita tätä vaatiakseni niitä itselleni. Mieluummin vaikka kuolen! Tätä ylpeyden aihetta ei kukaan voi minulta riistää. 16 Siinä, että julistan evankeliumia, ei ole mitään ylpeilemistä, sillä minun on pakko tehdä sitä. Voi minua, ellen evankeliumia julista! 17 Jos teen sitä vapaasta tahdostani, minun kuuluu saada palkkaa. Mutta jos en toimi omasta tahdostani, minä vain suoritan tehtävää, joka on minulle uskottu. 18 Mikä siis on palkkani? Se, että julistan evankeliumia ilman korvausta, käyttämättä hyväkseni niitä oikeuksia, joita minulla sen julistajana on.19 Vaikka olen vapaa ja kaikista riippumaton, olen ruvennut kaikkien orjaksi voittaakseni Kristukselle mahdollisimman monia. 20 Voittaakseni hänen omikseen juutalaisia olen näille ollut kuin juutalainen; voittaakseni lain alaisina eläviä olen näille ollut kuin lain alainen, vaikka en olekaan lain alainen. 21 Voittaakseni ilman lakia eläviä olen näille ollut kuin eläisin ilman lakia, vaikka en olekaan Jumalan lakia vailla – onhan minulla Kristuksen laki. 22 Voittaakseni heikkoja olen näille ollut heikko. Kaikille olen ollut kaikkea, jotta pelastaisin edes muutamia. 23 Kaiken tämän teen evankeliumin vuoksi, jotta olisin itsekin siitä osallinen. 24 Tiedättehän, että vaikka juoksukilpailussa kaikki juoksevat, vain yksi saa palkinnon. Juoskaa siis niin, että voitatte sen! 25 Jokainen kilpailija noudattaa lujaa itsekuria, juoksijat saavuttaakseen katoavan seppeleen, me saadaksemme katoamattoman. 26 Minä en siis juokse päämäärättömästi enkä nyrkkeillessäni huido ilmaan. 27 Kohdistan iskut omaan ruumiiseeni ja pakotan sen tottelemaan, jottei itseäni lopulta hylättäisi, minua, joka olen kutsunut muita kilpailuun. + 11 Nämä tapahtumat ovat varoittavia esimerkkejä, ja ne on kerrottu ojennukseksi meille, joiden osana on elää lopun aikoja. 12 Joka luulee seisovansa, katsokoon, ettei kaadu. 13 Teitä kohdannut kiusaus ei ole mitenkään epätavallinen. Jumalaan voi luottaa. Hän ei salli kiusauksen käydä teille ylivoimaiseksi, vaan antaessaan teidän joutua koetukseen hän samalla valmistaa pääsyn siitä, niin että voitte sen kestää. 14 Rakkaat ystävät, pysykää siis erossa epäjumalien palvelemisesta. 21 Te ette voi juoda sekä Herran maljasta että pahojen henkien maljasta, ette voi olla osallisina sekä Herran pöytään että pahojen henkien pöytään. 22 Emme kai halua herättää Herran kiivautta? Olemmeko muka häntä vahvempia?

+ Oma vapaus ja toisten paras 31 Syöttepä siis tai juotte tai teettepä mitä tahansa, tehkää kaikki Jumalan kunniaksi. 33 Minäkin yritän aina tulla toimeen kaikkien kanssa; en etsi omaa etuani vaan muiden ihmisten parasta, jotta he pelastuisivat.

+ Herran aterian oikea vietto 26 Niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tästä maljasta, te siis julistatte Herran kuolemaa, siihen asti kun hän tulee. 27 Niinpä se, joka arvottomalla tavalla syö tätä leipää ja juo Herran maljasta, tekee syntiä Herran ruumista ja verta vastaan. 28 Jokaisen on tutkittava itseään, ennen kuin syö tätä leipää ja juo tästä maljasta. 29 Se, joka syö ja juo ajattelematta, että kysymys on Kristuksen ruumiista, syö ja juo itselleen tuomion. 30 Sen vuoksihan teidän joukossanne on paljon heikkoja ja sairaita ja monet ovat jo nukkuneet pois. 31 Jos me itse tutkisimme itseämme, emme joutuisi tuomittaviksi. 32 Rangaistessaan Herra kuitenkin kurittaa meitä, jotta meitä ei yhdessä maailman kanssa lopullisesti tuomittaisi. Muusta annan ohjeet sitten kun tulen.

+ Pyhän Hengen lahjat 4 Armolahjoja on monenlaisia, mutta Henki on sama. 5 Myös palvelutehtäviä on monenlaisia, mutta Herra on sama. 6 Jumalan voiman vaikutuksia on monenlaisia, mutta hän, joka meissä kaikissa kaiken vaikuttaa, on sama. 7 Hän antaa Hengen ilmetä itse kussakin erityisellä tavalla, yhteiseksi hyödyksi. 11 Kaiken tämän saa aikaan yksi ja sama Henki, joka jakaa kullekin omat lahjansa niin kuin tahtoo.

+ Yksi ruumis, monta jäsentä 21 Ei silmä voi sanoa kädelle: "Minä en tarvitse sinua", eikä liioin pää jaloille: "Minä en tarvitse teitä." 22 Päinvastoin, juuri ne ruumiinjäsenet, jotka meidän mielestämme ovat muita heikompia, ovat välttämättömiä. 25 jotta ruumiissa ei syntyisi eripuraisuutta vaan jäsenet yhteen kuuluen huolehtisivat toinen toisestaan. 26 Jos yksi jäsen kärsii, kärsivät kaikki muutkin jäsenet, ja jos yksi jäsen saa osakseen kunniaa, iloitsevat kaikki muutkin sen kanssa. 27 Te olette Kristuksen ruumis, ja jokainen teistä on tämän ruumiin jäsen. 31 Mutta tavoitelkaa kaikkein arvokkaimpia armolahjoja! Nyt minä osoitan teille tien, joka on verrattomasti muita parempi.

+ Suurin on rakkaus 1 Vaikka minä puhuisin ihmisten ja enkelien kielillä mutta minulta puuttuisi rakkaus, olisin vain kumiseva vaski tai helisevä symbaali. 11 Kun olin lapsi, minä puhuin kuin lapsi, minulla oli lapsen mieli ja lapsen ajatukset. Nyt, kun olen mies, olen jättänyt sen mikä kuuluu lapsuuteen. 12 Nyt katselemme vielä kuin kuvastimesta, kuin arvoitusta, mutta silloin näemme kasvoista kasvoihin. Nyt tietoni on vielä vajavaista, mutta kerran se on täydellistä, niin kuin Jumala minut täydellisesti tuntee. 13 Niin pysyvät nämä kolme: usko, toivo, rakkaus. Mutta suurin niistä on rakkaus.

+ Kuolleiden ylösnousemus 25 Kristuksen on näet määrä hallita, kunnes hän on saattanut kaikki vihollisensa jalkojensa alle. 26 Vihollisista viimeisenä kukistetaan kuolema. 27 Sillä "Jumala on alistanut hänen jalkojensa alle kaiken". Kun sanotaan, että kaikki on alistettu hänelle, tämän ulkopuolelle jää tietysti Jumala, joka itse on kaiken alistanut Kristuksen valtaan. 33 Älkää eksykö! "Huono seura hyvät tavat turmelee." 34 Tulkaa lopultakin järkiinne, älkää tehkö syntiä! On näet eräitä, jotka eivät Jumalasta mitään tiedä – tämän sanon teidän häpeäksenne.

+ Loppukehotuksia ja tervehdyksiä 13 Valvokaa, pysykää uskossanne lujina, olkaa urheita, olkaa vahvoja. 14 Kaikki, minkä teette, tehkää rakastavin mielin!

+ Jumala antaa lohdutuksen 3 Ylistetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä, armahtava Isä ja runsaan lohdutuksen Jumala! 4 Hän rohkaisee meitä kaikissa ahdingoissamme, niin että me häneltä saamamme lohdutuksen voimalla jaksamme lohduttaa muita ahdingossa olevia. 5 Niin kuin Kristuksen kärsimykset ovat tulleet runsaina meidän osaksemme, samoin on Kristus tuonut meille runsaasti lohdutusta. 6 Jos me olemme ahdingossa, se koituu teille lohdutukseksi ja pelastukseksi. Jos saamme lohdutusta, myös te rohkaistutte kestämään samoja kärsimyksiä, joita me saamme kokea. 7 Me luotamme lujasti siihen, että te kestätte. Tiedämmehän, että niin kuin te saatte osanne kärsimyksistä, saatte myös lohdutuksesta osanne.

+ Paavalin matkan lykkääntyminen 21 Mutta Jumala itse vahvistaa meitä ja teitä uskossamme Kristukseen, Voideltuun, ja on myös antanut meille voitelunsa: 22 hän on painanut meihin sinettinsä ja antanut meidän sydämiimme vakuudeksi Hengen.

+ Paavali Kristuksen voittosaatossa 17 Me emme ainakaan ole sellaisia kuin ne monet, jotka kaupittelevat Jumalan sanaa. Me julistamme sitä Jumalan edessä ja Kristusta palvellen, väärentämättömänä ja sellaisena kuin se tulee Jumalalta.

+ Uuden liiton kirkkaus 1 Alammeko jälleen suositella itseämme? Tarvitsemmeko mekin teitä varten tai teiltä suosituskirjeitä niin kuin eräät muut? 2 Te itse olette meidän suosituskirjeemme, joka on kirjoitettu meidän sydämiimme kaikkien ihmisten nähtäväksi ja luettavaksi. 3 Olettehan te selvästi Kristuksen kirje, jonka kirjoittamisen hän uskoi meille. Tätä kirjettä ei ole kirjoitettu musteella vaan elävän Jumalan Hengellä, ei kivitauluihin vaan ihmissydämiin. 4 Tällaisen luottamuksen Jumalaan on Kristus saanut meissä aikaan. 5 En tarkoita, että kykenisimme ajattelemaan mitään omin päin, mitään mikä olisi peräisin meistä itsestämme. Meidän kykymme on saatu Jumalalta, 6 ja hän on myös tehnyt meidät kykeneviksi palvelemaan uutta liittoa, jota ei hallitse kirjain vaan Henki. Kirjain näet tuo kuoleman, mutta Henki tekee eläväksi. 16 Mutta kun heidän sydämensä kääntyy Herran puoleen, peite otetaan pois. 17 Herra on Henki, ja missä Herran Henki on, siellä on vapaus. 18 Me kaikki, jotka kasvot peittämättöminä katselemme Herran kirkkautta kuin kuvastimesta, muutumme saman kirkkauden kaltaisiksi, kirkkaudesta kirkkauteen. Tämän saa aikaan Herra, joka on Henki.

+ Aarre saviastioissa 1 Kun meillä Jumalan armosta on tällainen palveluvirka, me emme lannistu. 2 Olemme hylänneet kaiken salakähmäisen, emme toimi petollisesti emmekä vääristele Jumalan sanaa, vaan tuomme esiin totuuden ja toivomme, että jokainen omassatunnossaan arvioi meidät Jumalan edessä.

+ Kirkkauden toivo 16 Sen tähden me emme lannistu. Vaikka ulkonainen ihmisemme murtuukin, niin sisäinen ihmisemme uudistuu päivä päivältä. 17 Tämä hetkellinen ja vähäinen ahdinkomme tuottaa meille määrättömän suuren, ikuisen kirkkauden. 18 Emmekä me kiinnitä katsettamme näkyvään vaan näkymättömään, sillä näkyvä kestää vain aikansa mutta näkymätön ikuisesti.

+ Vaikeuksien kestäminen 3 Me emme anna kenellekään missään asiassa loukkaantumisen aihetta, jotta palveluvirkaamme ei moitittaisi. 4 Kaikessa me osoitamme olevamme Jumalan palvelijoita. Me kestämme sitkeästi vaikeudet, vaivat ja ahdingot, 5 ruoskimiset, vankeudet, mellakat, raadannan, valvomisen ja paastoamisen. 6 Mielemme on puhdas, meillä on tietoa, kärsivällisyyttä ja ystävällisyyttä, meillä on Pyhä Henki, vilpitön rakkaus, 7 totuuden sana ja Jumalan voima. Aseinamme ovat vanhurskauden miekka ja kilpi. 8 Meitä kunnioitetaan ja halveksitaan, meitä panetellaan ja kiitellään. Meitä pidetään villitsijöinä, mutta me puhumme totta. 9 Meitä kohdellaan tuntemattomina, mutta me olemme liiankin tunnettuja. Olemme lähellä kuolemaa mutta silti elossa, pahoinpideltyjä mutta yhä hengissä, 10 murheellisia mutta aina iloisia. Olemme köyhiä, mutta teemme monia rikkaiksi; meillä ei ole mitään, mutta omistamme kaiken.11 Me puhumme teille avoimesti, korinttilaiset, sydämemme on avara, 12 siinä on teille tilaa. Sen sijaan teidän sydämenne on ahdas. 13 Antakaa vastalahja – puhun kuin lapsilleni – avartukaa tekin!

+ Jumalan temppeli 14 Älkää ryhtykö epäuskoisten aisapariksi. Mitä tekemistä on keskenään oikeudella ja vääryydellä, mitä yhteistä on valolla ja pimeydellä? 15 [i] Voivatko Kristus ja Beliar* olla yhtä mieltä? Mikä voi liittää uskovan sellaiseen, joka ei usko? 16 Miten jumalien kuvat soveltuvat Jumalan temppeliin? Mehän olemme elävän Jumalan temppeli, niin kuin Jumala on sanonut: – Minä asetun heidän keskelleen ja vaellan heidän mukanaan. Minä olen oleva heidän Jumalansa ja he minun kansani.17 Siksi Herra sanoo: – Lähtekää pois heidän joukostaan ja erotkaa heistä älkääkä koskeko mihinkään saastaiseen, niin otan teidät vastaan 18 ja olen oleva teidän Isänne, ja te olette minun poikiani ja tyttäriäni. Näin sanoo Herra, Kaikkivaltias.

+ Korinttilaisten mielenmuutos 2 Antakaa meille tilaa sydämessänne! Emme ole tehneet kenellekään vääryyttä, emme ole tuottaneet kenellekään vahinkoa emmekä hankkineet hyötyä kenenkään kustannuksella. 3 Tätä en sano teitä tuomitakseni. Sanoinhan jo, että teillä on sija meidän sydämessämme, niin että haluamme teidän kanssanne elää ja teidän kanssanne kuolla. 4 Teille voin puhua aivan suoraan, ja minulla on paljon aihetta olla teistä ylpeä. Olen saanut yllin kyllin lohdutusta, kaiken ahdinkomme keskelläkin tunnen ylenpalttista iloa. 8 Vaikka tuotin kirjeelläni teille mielipahaa, en sitä kadu. Jos minua kaduttikin, kun näin teidän pahoittaneen siitä mielenne vähäksi aikaa, 9 olen nyt iloinen – en siksi, että te tulitte surullisiksi, vaan koska murheenne sai teidät muuttamaan mielenne. Murheenne oli Jumalan mielen mukaista, ja niinpä emme aiheuttaneet teille mitään vahinkoa. 10 Jumalan mielen mukainen murhe saa aikaan parannuksen, jota ei tarvitse katua, sillä se johtaa pelastukseen. Maallinen murhe sen sijaan tuottaa kuoleman. 11 Näettehän, millaista intoa tuo Jumalan mielen mukainen murhe on luonut teihin, miten se on saanut teidät puolustautumaan, suuttumaan ja pelkäämään, ikävöimään meitä ja päättäväisesti rankaisemaan syyllistä. Olette kaikin tavoin osoittaneet olevanne tässä asiassa viattomia. 12 Minä en kirjoittanut teille sen enempää vääryyttä tehneen kuin vääryyttä kärsineenkään vuoksi, vaan jotta teille itsellenne Jumalan edessä kävisi selväksi, kuinka vakavasti te todella olette minun puolellani. 13 Tämä on meitä rohkaissut.

+ Jerusalemin kristittyjen avustaminen 11 Saattakaa työnne nyt loppuun! Halusitte sitä innokkaasti, viekää se siis päätökseen mahdollisuuksienne mukaan! 13 Tarkoitus ei toki ole, että muiden tilanteen helpottuessa te joutuisitte tiukalle. Kysymys on vastavuoroisesta jakamisesta. 14 Nyt on teillä yllin kyllin ja voitte lievittää heidän puutettaan, sitten voivat taas he yltäkylläisyydestään lievittää teidän puutettanne, ja näin toteutuu oikeus ja kohtuus. 15 Onhan kirjoitettu: – Sillä, joka oli koonnut paljon, ei ollut liikaa, eikä siltä, joka oli koonnut vähän, puuttunut mitään. 11 antakaa ojentaa itseänne, ottakaa kehotukseni vastaan ja eläkää rauhassa, niin rakkauden Jumala on oleva teidän kanssanne.