Turvallisuutta, talkootyötä ja tervan tuoksua

Alkuperäisestä esikuvasta poiketen on alukseen asennettu apumoottori. Ilman sitä eivät vieraiden kuljetukset olisi mahdollisia nykyisten turvamääräysten mukaan. Postijahti on lisäksi varustettu kaikella välttämättömällä merenkulkutekniikalla. Kaikki poikkeamat alkuperäisestä esikuvasta on pyritty kätkemään katseilta. Historiallisesti oikeilla materiaalivalinnoilla mm. mänty, tammi, terva, pellavaöljy, hamppu, maavärit ja takorauta on luotu myös tunnelmaa .
Postijahdin rakentamisen jokaisesta oleellisesta osasta on neuvoteltu aivan alusta saakka Pohjanlahden merenkulkupiirin viranomaisten kanssa sekä historian asiantuntijoiden kanssa.

Hankkeemme on jatkuvasti poikinut ympärilleen muuta toimintaa. V. 1996 yhteistyössä ruotsinkielisen työväenopisto Arbiksen kanssa järjestettiin purjeneulontakurssi, jolla valmistuivat Postijahdin paraatipurjeet. Kangas on hamppua ja lanka pellavaa. Jokainen pisto on tehty käsin kuten kaikki muukin purjeisiin liittyvä. Samaan aikaan järjestettiin Ammatillisessa Aikuiskoulutus- keskuksessa Kuljettajankirja II-kurssi, jonka käyminen yhdessä käytännön kokemuksen kanssa oikeuttaa kuljettamaan tietyn kokoluokan aluksia, jotka on tarkoitettu yleisön kuljetukseen. Suomenkielisessä työväenopistossa järjestettiin vuonna 1997 ensiavun alkeet. Lisäksi yhdistys on järjestänyt pleissauskurssin ja vanhan puuveneen puutyökurssin. Vuonna 2000 talvella opiskeltiin teoriassa GPS:än käyttöä, saimme opastusta pelastautumiseen sekä teimme sammutusharjoituksia.

Alkuun Pääsivu