Kateus - etusivu

Kateus kohdituu voimakkaimmin astetta parempiosoaisiin

Auttaako järkeily Rytsölöiden kadehtimiseen?

Joseph H. Berken käsitykset kateudesta pahuuden lähteenä

Kateuden pelko

Kateuden välttämättömyys

Tuhoava ja kilvoittelemaan ajava kateus

Yhteenveto

Imuroi koko teksti tekstitiedostona




Politiikan psykoanalyysi 1. - Vihreät

Keskiarvopsykologiaa

Populuksen etusivu

Lähetä postia_m.ahola@nic.fi

Kateus kohdistuu astetta paremmin menestyviin

Voimakkaimmillaan kateus on silloin, kun sen kohde menestyy astetta paremmin kuin kadehtia. Tämä tuli esille Suomessa silloin, kun Mika Häkkinen voitti toisen kerran Formula 1:den maailmanmestaruuden. Häkkisen tulot ovat tavallisen ihmisen mielestä niin tähtitieteelliset, että ne eivät enää herätä voimakasta kateutta. Tämä on tietyllä tavalla loogista, sillä formulakuskien palkkiot ovat niin kaukana tavallisen ihmisen mahdollisuuksita, että ihmisen luontainen realiteettitaju sijoittaa nämä summat satujen ja fantasian luokkaan. Todellinen ja reaalinen mahdollisuus herättää tunteemme aina moninkertaisesti voimakkaampina, kuin Samaten Häkkisen maailmanlaajuinen maine ja menestys olivat liian suuria kahdehdittaviksi. Mutta kuitenkin kateuden katkeria ja happamia ilmauksia ilmeni, mutta ne tulivat Suomessa menestyneiden ihmisten suusta. Eli vaikka tavallinen kansalainen ei Häkkistä kadehtinut, niin omalla alallaan Suomen ykköseksi ja Suomen kuuluisimmaksi noussut henkilö hermostui Häkkisestä, joka osoitti, että vielä voi nousta ylemmäksi. Tässäkään ei ilmeisesti kyse ollut Häkkisen tulojen kadehtimisesta, vaan kateus kohdistui kuuluisuuden ja menestyksen asteeseen. Alberoni selittää tätä ilmiötä toisaalta ihannoinnilla, jolloin idoli koetaan samaistumisen kautta osaksi itseä ja idolin menestys koetaan omana menestyksenä. Toinen Alberonin selitys taas liittyy siihen, että nähdessämme samanlaisen ihmisen kuin me itse saavan jotain haluttavaa, meille konkreettisesti syntyy ajatus siitä, että sen saaminen on mahdollista myös meille. Realistiset mahdollisuudet virittävät tunteemme aivan eri tavoin, kuin kuvitelmat ja unelmat.

Jos aikoo kanavoida ihmisen kateuden poliittiseksi kannatukseksi, niin tämän tunteen lietsonnassa kannattaa käyttää vertailua ihmisryhmiin, jotka menestyvät vähän paremmin kuin äänestäjäryhmä. Esimerkiksi laman aikana työttömiä ärsytti se, että pakolaisilla on varaa ostaa nahkatakki. Eräskin radion kontaktiohjelmaan soittanut työtön oli katkera pakolaisille, koska nämä olivat saapuneet Suomeen laman jo alettua, jolloin he olivat suomalaisia paremmassa asemassa, koska eivät olleet ehtineet velkaantua ennen lamaa. Pakolaisiin kohdistuvassa kateudessa nousee esille toinenkin kysymys: Mitä kadehditaan? Ehkä ei kadehditakaan suoraan sitä rahamäärää, mitä pakolaiset saavat, vaan sitä huolenpitoa, joka heihin kohdistuu. Psykologisesti rahan saaminen voidaan kokea rakkauden saamisena (ja vastaavasti työn tekeminen rakkauden antamisena). Rahahan on vain maksuväline, mutta rakkaus todellista.

Seuraava