Puukaasuasiaa

Tervetuloa puukaasusivuilleni. Täältä löytyy tietoa legendaarisesta vaaleansinisestä puukaasu-Volvosta ja puukaasulaitteistoista yleisemminkin. Teoriapläjäys löytyy täältä .

Volvo 245 CO (tai WG)

Tässä se nyt on. Talkoovoimin kunnostettu ja jälleen liikenteessä. Huippunopeus vähän yli 100 km/h, ajomatka yhdellä tankkauksella noin 60 km. Kahdeksankympin matkavauhti ei ole ongelma kunhan pilke vaan on kuivaa. Vuonna 1999 (syys- ja lokakuu) ajokilometrejä kertyi noin 400. Kaikkiaan autolla lienee ajettu näillä varusteilla jotain 20000...30000 km.

Tässä mallissa ei ole erillistä imuria vaan käynnistyksessä tarvittava veto pönttöön saadaan aikaan moottorin omalla imulla. Käynnistystä varten imusarjaan kytketyssä sekoittimessa on suutin, johon pumpataan bensiiniä sähkökäyttöisellä pumpulla, jonka käyttökytkin on kojelaudassa. Ajoon lähtö tapahtuu seuraavasti:

  1. Tyhjennetään kondenssinestesäiliöt (2 kpl).

  2. Avataan pilkesäiliön kansi ja kohitaan varovasti pilkevarastoa esim. parin metrin harjateräksellä.

  3. Täytetään pilkevarasto kuivilla pilkkeillä ja suljetaan kansi huolellisesti.

  4. Avataan imuilmaläppä ja sytytysaukon luukku ja puhalletaan puhalluslampun liekillä sytytysaukkoon 2...3 minuuttia kunnes hiilet selvästi hehkuvat.

  5. Suljetaan sytytysaukko ja siirrytään istumaan kuljettajan paikalle.

  6. Häkäseoksen säätövipu kojelaudassa kiinni-asentoon, virta ja bensansyöttö päälle ja moottori käyntiin. Koska moottori saa vakiomäärän bensaa, se käy hyvin vain tietyllä käyntinopeudella, mikä vaihtelee moottorin lämpötilan ja kuormituksen mukaan. Moottorin käyntinopeutta täytyy säädellä kaasupolkimella, jotta se pysyisi käynnissä. Paras tapa edetä on lähteä bensan voimalla liikenteeseen ja jos edessä on sopiva alamäki, niin häkäseoksen säätövipu auki ja kaasu ylös niin saadaan pönttöön hyvä veto ja se alkaa tuottaa häkää nopeasti. Pönttö alkaa tuottaa häkää joka tapuksessa jo muutaman sadan metrin ajon jälkeen ja seos menee niin rikkaaksi, että jatkuvalla bensan syötöllä moottori tukehtuu. Bensansyöttöä katkomalla ja häkäseoksen säätövipua säätelemällä moottorin saa käymään pelkällä häällä ja sen jälkeen ei muuta kuin bensansyöttö kokonaan pois päältä ja HANAA!

Valokuvia: