Murphyn lait IT-alalle sovellettuna


TIETOKONEEN OHJELMOINNIN SEITSEMÄN LAKIA

  1. Siinä vaiheessa, kun ohjelma saadaan toimimaan romahtamatta, se on jäänyt vanhanaikaiseksi.
  2. Kaikki ohjelmat tulevat arvioitua kalliimmaksi ja niiden kirjoittaminen kestää arvioitua pidempään.
  3. Jos ohjelma osoittautuu hyödylliseksi, sitä joudutaan muuttamaan.
  4. Jos ohjelma osoittautuu turhaksi, siitä on laadittava dokumentaatio.
  5. Jokainen ohjelma paisuu käytettävissä olevan muistitilan täyteen mittaan.
  6. Ohjelman arvo on suoraan verrannollinen sen tulostaman paperin määrään.
  7. Ohjelman mutkikkuus lisääntyy, kunnes se ylittää ohjelman ylläpidosta vastaavan ohjelmoijan kyvyt.

TROUTMANIN OHJELMOINTIA KOSKEVAT AKSIOOMAT

  1. Jos ohjelman koeajo onnistuu täydellisesti, ohjelma romahtaa kaikissa myöhemmissä ajoissa.
  2. Ohjelman eniten vahinkoa tuottava vika huomataan aikaisintaan ohjelman oltua levityksessä tai käytössä puoli vuotta.
  3. Työnohjauskortit, joita ei missään nimessä saisi laittaa väärään järjestykseen, laitetaan poikkeuksetta väärään järjestykseen.
  4. Keskenään vaihtokelpoiset nauhat pysyvät aina omilla paikoillaan.
  5. Jos tekstieditori on suunniteltu siten, että se hylkää kelvottomat syötteet, joku neropatti keksii keinon syöttää kelvotonta dataa sen ohi.

GILBIN EPÄLUOTETTAVUUDEN LAIT

  1. Tietokoneet ovat epäluotettavia, mutta ihmiset ovat vielä epäluotettavampia .
  2. Kaikki järjestelmät, jotka ovat riippuvaisi ihmisen luotettavuudesta, ovat epäluotettavia.
  3. Virheitä, joita ei voi huomata, on äärettömän monenlaisia, kun taas virheitä, jotka voidaan huomata, on rajallinen määrä.
  4. Luotettavuuteen sijoitetun pääoman määrä kasvaa, kunnes ylittää virheiden seurausten todennäköiset kustannukset tai kunnes joku saa päähänsä, että on aika tehdä vaihteeksi tuottavaa työtä.