Tietokoneet ja lentokoneet


Satavuotiasta lentokonetta sanotaan 1900-luvun suurimmaksi keksinnöksi, ja toisaalta viisikymmenvuotiaan tietokoneen kehitystä on usein verrattu lentokoneen kehitykseen. Mutta jos lentokoneet todella olisivat kehittyneet kuten tietokoneet, meillä olisi seuraavanlaisia lentokoneita:

1) Meillä olisi ilmalaivan teknologialle perustuvia pienkoneita ja julmetun isoja mäntämoottorikoneita, joissa olisi 10-16 moottoria. Suihkuturbiini olisi syrjäytynyt, koska se olisi jäänyt patenttijuttujen vuoksi vain Rolls-Roycen omaisuudeksi ja suihkuturbiinikoneille ei olisi rakennettu yhteensopivia lentokenttiä.

2) Nostovoimaa olisi kasvatettu siiven aerodynaamisten ominaisuuksien muuttamisen sijaan vain lisäämällä siipiä. Meillä olisi kaksitasoja, kolmitasoja, nelitasoja, viisitasoja jne.

3) Kuka tahansa pääsisi tuosta vain lentäjäksi tai lentomekaanikoksi ilman mitään koulutusta tai aerodynamiikan, ohjaamisen, lentotaidon tms opettamisesta. Ohjauslaitteet, moottoritila jne olisivat kuitenkin täysin sinetöityjä ja suljettuja, ja niissä lukisi "Lentäjän ei tarvitse tietää yhtään mitään systeemien toiminnasta". Toisaalta kuka tahansa asiantunteva heppu kykenisi sabotoimaan mitä tahansa lentokonetta aivan halutessaan.

4) Lentokone putoaisi kahdesti päivässä aivan mitä ihmeellisemmästä, oudommista syistä.

5) Eri valmistajien lentokoneilla voisi laskeutua vain oman valmistajan lentokentälle.

6) Lentokone kulkisi tipalla lentopetrolia 1000 km/h 5000 km, mutta lentokentät olisivat lähinnä perunapeltoa ja täynnä kuoppia, lätäköitä ja romua.

7) Lentokone ei nousisi ennenkuin vedetään yhtäaikaisesti laskulaipat ja laskuteline sisään ja pannaan reverssit päälle kesken nousukiidon ja paukutettaisiin ohjaamon ovia.

8) ICAO:n säännöt muuttuisivat kolmen vuoden välein. Samoin lentokentät rakennettaisiin toisenlaisiksi aina kolmen vuoden välein. Jotta lentokentille pystyisi laskeutumaan ja nousemaan, pitäisi ostaa uusi lentokone.

9) Lentokone voisi sammua täysin selittämättömästä syystä kesken lennon. Silloin pitää avata kaikki ovet ja luukut, irrottaa moottoripellit, laskea laipat, ilmajarrut ja laskuteline, sammuttaa moottorit ja heilutella siivekkeitä, peräsintä ja korkeusperäsimiä, ennenkuin mitään tapahtuisi.

10) Joka kerta, kun rakennettaisiin uusi lentokenttä, pitäisi ostaa uusi lentokone.

11) Boeing hallitsisi monopoliasemassa lentokonemarkkinoita. Airbus kykenisi rakentamaan koneen, joka lentäisi 2000 km/h 20 km korkeudessa täysin ääneti tipalla rypsiöljyä Helsingistä Rio de Janeiroon, mutta sillä pystyisi laskeutumaan vain 2% kaikista lentokentistä.

12) Laskuvarjossa tulisi kahvasta vedettäessä "Haluatko aivan varmasti avata varjon?" -ilmoitus. Se pitäisi kuitata, ennenkuin varjo avautuisi. Varjo kuitenkin sotkeutuisi noin kolmasosassa kaikista hypyistä.

13) Lento kestäisi murto-osan nykyisestä, mutta lentokentällä käkkimiseen menisi koko päivä

14) Lentokone maksaisi muutaman euron, mutta polttoaineeseen, lentokentän käyttömaksuun, lentolippuihin jne menisi helposti kymmeniätuhansia.

15) Mitään lennonjohtoa ei olisi olemassa. Sillä olisi etuajo-oikeus, joka lentäisi nopeimmin.

16) Lentokentät olisivat täysin tukossa noin 90% koko ajasta.

17) Eri lentokonevalmistajilla olisi erilaiset ohjauslaitteet (ratti, hiiri, ruori, pianokoskettimet, nuolinäppäimet, ohjaussauva jne). Silloin tällöin vaikkapa vasemmalle kaartaminen avaisi laskutelineet tai ilmajarrut.

18) Kaikki mittarit (nopeus-, korkeus-, kaarto-, kallistus- jne) olisi korvattu yhdellä ainoalla yleismittarilla. Kun se menisi tappiin, tulisi ilmoitus "Lentokone on suorittanut laittoman toiminnon ja lento keskeytetään."

Kiitos Suskille hyvästä jutusta