Käytetyn hankinta


Käytetty on opiskelijalle yleensä ainoa mahdollinen vaihtoehto. Takana ovat ne ajat, jolloin pääsi ajelemaan aivan uudella. Tämä johtuu siitä, ettei uusia juuri liiku niillä markkinoilla joilla opiskelijat toimivat. Käytetyn valinnassa on syytä kiinnittää huomiota muutamaan seikkaan, joita ei aina tule ajatelleeksi. Siispä 312-2K:n asiantuntija-arkkitehti antaa muutamia neuvoja niille, jotka suunnittelevat käytetyn pelin hankkimista. Eihän uusikaan kauaa ole ajamaton, joten kylmä totuus on se, että kaikki ajelevat käytetyillä, joilla saakin usein paremmat kyydit kuin uudella.

Ensinnäkin on syytä ottaa selville, onko kyseessä paljon ajeltu yksilö. Usein toistuva, kova ja lyhytaikainen käyttö kuluttaa enemmän kuin pitkäkestoinen, rauhallinen ajelu. Kohteen aikaisempi historia on myös selvitettävä, usein omistajaa vaihtaneita ja varsinkin vuokraustoiminnassa olleita yksilöitä on syytä karttaa.

Koeajo on ensiarvoisen tärkeä. Erityisen tärkeää on saada tietää käyttäytyminen kovilla kierroksilla. Jos perä on kevyt, se pyrkii lipeämään minne sattuu ja vastaavasti raskasperäinen on lujassa ajossa usein laiska ja hidasliikkeinen. Kaikkein ensimmäiseksi on tarkistettava kumien kunto; huonot tai rikkinäiset kumit voivat johtaa vahinkoon, joka voi aiheuttaa vaikeita oikeudellisia ongelmia, etenkin jos ajelet vieraalla, esimerkiksi kaverin silmäterällä, jolla kolarin ajaminen on tosi noloa.

Ajon alkaessa on syytä tutustua hallintalaitteisiin ja suorittaa muutenkin pintapuolinen tarkastelu. Esimerkiksi kaasupoljin saattaa muutamissa malleissa sijaita mitä yllättävämmässä paikassa. Joskus saattaa käynnisteltäessä olla pieni ryyppy paikallaan, mutta sen suhteen on oltava varovainen, ettei kone sammu. Tutustu alustan yksityiskohtiin vasta sitten, kun peli on kunnolla lämmennyt, muista tarkistaa myös jakopään tiiviste.

Kun lämpeneminen on tapahtunut, ota hyvä ajoasento, suorita tarpeelliset säädöt ja survaise vaihde pesään. Jos vaihde tuntuu liian tiukalta, saattaa öljyn lisäys olla paikallaan. Lisää hissukseen kierroksia. Liikkeelle päästyäsi voit pienen totuttelun jälkeen jo vähän kiihdyttää vauhtia. Muista varoa perän lipsumista. Kuluneimpien yksilöiden kohdalla saattaa käydä jopa niin, että vaihde hyppää pois silmästä kovassa vauhdissa, jolloin ajelu keskeytyy nolosti.

Ulkonäkö on myös hyvin tärkeä, sillä monesti jo päältä näkee, missä kunnossa kone on sisältä. Tarkista onko pintavaurioita peitelty pakkelilla. Älä unohda puskureita; ne vaikuttavat olennaisesti käytetyn ajo-ominaisuuksiin. Peräpään ruostevauriot ovat varsin epämiellyttäviä, mikäli niitä esiintyy laajemmassa mitassa.

Näillä neuvoilla pärjääkin jo varsin pitkälle. Aivan oma lukunsa on tosin käytetyn hankinnan yhteydessä ilmenevät kollisio-ongelmat, yleisimpänä kaksoisluovutustapaus. Otahan siis huolella selvää omistussuhteista. Parhaat käytetyn hankintapaikat sijaitsevat yleensä kaupungin keskustassa, mutta olkaapa kriittisiä, sillä markkinoilla on jos jonkin näköistä peliä ja laitetta, joiden ajo-ominaisuudet vaihtelevat yllättävän paljon. Joten siitä vaan hankkimaan uutta ja terhakkaampaa käytettyä vanhan tilalle.