KEBNE

Aaltolentämistä Kebnekaisen maisemissa pohjois- ruotsissa Paittasjärven jäältä.  Paittasjärvi sijaitsee n. 20km  itään Kebnekaise -huipusta ruotsin Lapissa.
-Wave Soaring Camp in north sweden on ice of  Paittas-lake.
Paittas-lake is about 20km to east from Kebnekaise in north Sweden.

Olen osallistunut Kebnen aaltolento -leirille keväällä 2002, 2003 ja 2004. Kahtena ensimmäisenä vuonna lentäen Ilmailukerho Cumuluksen koneilla ja vuonna 2004 omalla PIK-20D -koneella, OH-610.
-I have been Kebne Camp springtime 2002, 2003 and 2004.  First
with Cumulus Club guys gliders and 2004 with my own PIK20D.

Muutamia kuvia Kebneltä (few pictures):


Jäällä, Cumuluksen Pelle Lönberg, Jussi Lakka ja kerhon LS-4, C6.
Mr's Pelle Löndberg and Jussi Lakka, LS-4.


Föhn-aukko lounaassa.
Föhn-hole in clouds over Paittas-lake.


Ilpo Sihvonen lähdössä lennolle, Tuomas Nummela tukee...
Mr. Ilpo Sihvonen ready to start and Tuomas Nummela helps...


Parakkimajoitus
Gottages for lodging


Lennolta, LS-4., hinauksessa
LS-4 in towing.


Kebnekaisen suuntaan
Direction to Kebnekaise


Paittasjärvi etusektorissa
Paittas-lake before


Paittasjärvi, hieman kauempaa samasta suunnasta...
Paittas-lake before also...


Lennonjohto ja johtaja Pekka Pannula.
Control and manager Pekka Pannula


PIK-20D, OH-610 ja Matti eli allekirjoittanut...
My own PIK-20D on air...


Välipäivä...
Stand by ..bad weather...


PIK-20D ja Matti lähdössä lennolle Ilpo avustaa...
I am ready to sart...


Aaltopilviä Kebnen illassa...
Nice waves on Kebnekaise...


Kebnekaisen huiput edessä
Kebnekaise tops before


Juha Purje, PIK....
Juha Purje, Club is PIK.


Vindrutan


PIK-20D, OH-610, RP "RomeoPapa".


RomeoPapa, vajaa 3km korkeudessa Paittasjärven pinnasta.
About 3km height over Paittas-lake.


RP, paketoituna jäällä, RP on ice...


OH's
477 ja 610 starttijonossa, ready to start


Päivä ohi...at evening


SSIK, Heikki, Tapio, Janne


SSIK.n kortteerissa illalla...ruuanlaittoa...
At eveningcooking...

.
..ja muita iltarientoja...and other activities...


Kotimatkalla bensa pääsi loppumaan..
To home, gasoline...???..empty..

 



 
 

Vuonna 2004 (4.4.2004) saavutin korkeuden, joka oikeuttanee ns. timanttiin purjelennon merkkisuorituksissa eli yli 5000m omaa nousua...KC nyt ainakin (3000m).
Alla Volksloggerin tallentama käyrä lennosta.
Irroitus oli 1055m merenpinnasta ja suurin korkeus 6175m, joten erotukseksi tulee 5125m.
Lento kesti vähä yli 3h ja siinä touhussa alkoi jo vähän varpaitakin palella.
Mahtava kokemus kaiken kaikkiaan.
On year 2004.4.April.
I flow over 6000m own climping, diamond...and KC.
Below logging information from this flight.
Flight time was over 3hours and it was very gratefull flight.

 
 

 
Logger-korkeuskäyrä (z) lennosta 4.4.2004; Logger curve...


 
Irroituskorkeus loggerista, osakuva; Take of towing.

 



 

   
Maksimikorkeuden korkeuskäyrä, osakuva, ...ei päässyt ylemmäksi;...Top of flight..

 



Loggerkäyrä, (x-y), 4.4.2004 lennosta; Vertical curve of flight...


      NOTE!  Download logger .IGC trag of that flight here.

        ..uusia Kebne- ja aaltolento kokemuksia myös tulevina vuosina odotellen...
        ...is waiting new wonderfull wave flights... 

 

        Leirin järjestäjän, Kiirunan purjelentokerhon (SFK) kotisivut (SFK's homepage):

        Ilmailukerho Cumulus ry.n Kebneleirin infosivut (Cumulus homepage):
 

        Matti T. Koskinen
 

        Takaisin pääsivulle, back to mainpage: