Poljettuja polkuja

Käsiteltävät kaksi julkaisua:

h. j. haarikko & Antti Seppä,
Härkäpareissa Härkätiellä
Polven kirja ja vihko, 1999

sekä
Basho, Vihkonen vaeltajan repussa
(Oi no kobumi)
Teoksesta: Basho, Kapea tie pohjoiseen.
suomentanut Kai Nieminen
Tammi 1981

Ajatus kulkea Hämeen Härkätie löytää alkunsa 1600-luvun Japanista ja ansioituneesta Basho-nimisestä kävelijästä. Hän polki poljettuja polkuja.

(Antti Seppä, 1999)

Vihkonen vaeltajan repussa on Bashon matkakertomus matkalta. Reissu-Basho laati kuuluisia matkakertomuksiaan useita, joista Kapea tie pohjoiseen on nostettu suurimpaan maineeseen. Puhun nyt kuitenkin lyhyestä Bashon Vihkonen vaeltajan repussa - tarinasta, koska se sopii hyvin yhteen rinnastuksena Antti Sepän ja h. j. haarikon vastaavaan reissuvihkosen 'Härkäpareissa Härkätiellä' kanssa. Jälkimmäinen on ilmestynyt Polven kirja ja vihko - toimesta 1999 (ISBN 951-97261-5-2). Edellisen teoksen Basho kirjoitti 1680 - luvun loppupuolella Japanissa, ja suomeksi Kai Niemisen toimesta 1981.

'Vihkonen vaeltajan repussa' jäi keskeneräiseksi. Siinä on yli puolensataa matkarunoa, haikuja. 'Härkäpareissa Härkätiellä' sisältää tasan 11 kpl kolmirivistä ja 5-7-5 kertovan tekstin katkaisevaa erilaista tekstinkohtaa. 'Härkäpareissa Härkätiellä' on polkupyörätarina neljän henkilön polkupyöräilystä Hämeen Härkätietä pitkin aloittaen Hämeen linnan kupeelta ja päättyen Turun Tuomiokirkon katveeseen. Aloitussäkeet kulkevat näin:


	Kivi tai tiili
	käskee viedä viestiä
	pois toiseen seinään.

Basho kertoo oman vihkosensa alussa:

Kymmenennessä kuussa taivas muuttui talviseksi, sää oli kovin arvaamaton. Minusta tuntui kuin olisin vailla tulevaisuutta: tuulten lennättämä lehti.


	Matkamies
 	          on nimeni,
	talvisateet alkoivat.

Ja majanasi olkoot vuorten kameliapensaat.

'Härkäpareissa Härkätiellä' on polkupyöräilijän kahvakouraan sopiva A-6 kokoa oleva vihkonen, 24 sivua, yksi kuva. Vihkosessa ei ole karttaliitettä, mutta niin se puuttuu Bashonkin suomennetusta laitoksesta. Kaikkihan tietävät Hämeen Härkätien. Se siis poljetaan polkypyörillä Hämeenlinnasta Turkuun. Matkalla yövyttiin pari kertaa ja ensimmäisen matkapäivän ilta kirvoittaa seuraavanlaisen kolmisäkeen:

	Järjen ruhtinaat
	pelissä ahkeroivat.
	Vuode jo kutsuu. 

Basho matkasi ilman mekaniikka, aika ajoin Basho vuokraili ratsun. Hän vuokrasi Hinagan kylästä hevosen, ja noustessamme Matkasauvanrinnettä satulani kellahti kumoon ja putosin hevosen selästä.


	Putosin ratsailta!
	Olisinpa kulkenut jalan
	         Matkasauvanrinnettä.

- näin puin harmini sanoiksi, mutta huomasin ettei runossa loppujen lopuksi ollut lainkaan vuodenaikasanaa.

Vuodenaikaa kuvaava sana olisi tehnyt runosta haikurunon. Mutta kulkee se noinkin, ja pienen opillisen kömmähdyksen lisäksi Basholla oli runojensa kanssa muutenkin meneillään kriisiaika.

Matkustelun vaivoja kuvaa 'Härkäpareissa Härkätiellä' sivulla 20 matkapäiväkirjan n.181 km kohdalla seuraava lainaus:

Jo pitsapöydässä oli edellä ajanut pari, Boris Hurtta ja h.j. haarikko uhonnut, että tottakai Vanhanlinnan vuorelle noustaan. Kun Pajunen ja Antti Seppä tavoittivat heidät Vanhanlinnan kartanon pihalta, makasivat veikkoset ojanpientareella vailla pienintäkään aietta edetä mäelle päin. Lempeä tiedustelu asian edistymisestä sai heidät ärisemään.


	Rautakaudesta
	muisto nousee Liedossa
	nousta on raskas. 

'Härkäpareissa Härkätiellä' päättyy Turkuun tuomiokirkolle. Matkakertomuksen viimeinen kolmirivi kestettäväksi:

	Pers on nilellä
	jalat taas hakkelusta
	järkikin seisoo.

Kun polkupyörävihon matkaraportin on lukenut jäi sellainen olo kuin olisi ollut tuolla asvalttipitoisella härkätiellä perskohtaisesti itsekin sen fyysisesti polkenut. Se tekee kunniaa Bashon matkaperinteeseen oivalla ja tuoreella tavalla. Eikun pyörille. Härkätiellä syntyneiden kolmirivien syntymätuskat ymmärtää, ja antaa anteeksi pienehköt opilliset runonjalkahiertymät.

Lainaan vielä pätkän Kai Niemisen selitystä:

On huomattava että Basho kirjoitti 'Vihkosen' vasta kolme, neljä vuotta myöhemmin, pitkän pohjoisenmatkansa jälkeen, kun oli lopulta löytänyt taiteilijan totuuden, löytänyt sen alituisesta etsimisestä.

_________________________________


Alkuun

sivu laadittu 6.5.2000, checked 26.10.03