RAAMATTU JA TERVEYS

Otteet viittaavat S.I.McMillen’in kirjaan "Ei mitään näistä sairauksista", Suomentanut Lauri Öhrnberg. Ristin Voitto 1977

VT:n terveysohjeet
Tunne-elämän sairauksia
Stressi
Kilpajuoksu
Ylpeyden vaara
Masennus
Hyviä neuvoja

***********************

VT:n terveysohjeet

Raamattu antaa loppujen lopuksi aika paljon hyviä ohjeita terveyden ylläpitämiseksi. Mooseksen kirjoissa niitä on tavattoman paljon ja usein seikkaperäisiä ja ne poikkesivat sen ajan käsityksistä. Ne olivat välttämättömiä Israelin lasten erämaan vaelluksen aikana. Ilman tarkkoja hygieenisiä ohjeita olisi helposti syntynyt vakavia kulkutauteja, jotka olisivat voineet tuhota koko kansan. Heillähän ei ollut matkallaan nykyaikaisia lääketieteellisiä laitteita ja varusteita. Ei ollut nykyaikaisia lääkkeitä ja hoitomenetelmiä.

Mainitsen tässä lyhyesti vain muutamia tällaisia ohjeita.

Miljoonakansan käymäläasioiden hoito paahtavassa erämaassa ei ollut helppoa. Annettu ohje oli kuitenkin hyvin yksinkertainen : ""Teillä tulee olla leirin ulkopuolella paikka, missä voitte käydä tarpeillanne. Varusteidenne joukossa teillä tulee olla pieni lapio, jolla kaivatte ulosteitanne varten kuopan ja peitätte jälkenne. (5 Moos. 23:13-14)

Myös peseytymissäännöt olivat hyvin perusteelliset. Tämä käy ilmi monessa paikassa. Oman henkilökohtaisen intiimihygienian kohdalla oli tarkat säännöt. Jumala antoi Moosekselle yksityiskohtaisia ohjeita siitä, millä tavoin on varminta puhdistaa kädet kuolleiden tai tartunnan saaneiden elävien ihmisten käsittelyn jälkeen. Vasta 1800-luvulla alettiin vähitellen Länsimaissa lääketieteen parissa tajuta näitten ohjeiden tärkeyttä, jolloin sairaaloissa kuolleisuus laski merkittävästi.

Leprapotilaiden seuraaminen ja heidän eristämisensä leirin ulkopuolelle oli toimenpide epidemioiden estämiseksi. Siinä annettiin hyvin tarkat ohjeet. Myöskin lepran (=homeen ??) esiintymisestä asumuksessa tai vaatteissa oli tarkat ohjeet. Papit toimivat terveystarkastajina.

Ihmisten keskinäiset seksuaaliset suhteet valvottiin hyvinkin ankarasti. Tämä oli paras suoja sukupuolitauteja vastaan. Seksi-elämän rajoittaminen avioliiton sisäpuolelle onkin Raamatun eräs johdonmukainen ohje, jolla sen lisäksi on voimakas symbolinen merkitys, kun on kysymys Kristuksen ja seurakunnan suhteesta (Ef.5). Lisäksi jos Raamatun ohjeita noudatettaisiin ei olisi niitä kirouksia, mitä sukupuolitaudit ja AIDS tuovat mukaansa. Tässä pätee : "Mitä ihminen kylvää, sitä hän niittää.

Syömiseen kelpaavien eläinten luettelo oli myös tiukka. Sillä tavalla estettiin bakteerien aiheuttamien sairauksien syntyminen.

Ympärillä asuvat kansat viettivät hyvin siveetöntä elämää. Israelin kansan tuli elää eristyksessä näistä, ettei näiden elämätapa turmelisi Israelin kansaa.

UT:n puolella eli uuden liiton uskoville ei ole enää annettu näin yksityiskohtaisia säännöksiä näistä ulkonaisista arkielämän toiminnoista, koska nämä sisältyvät järjestäytyneen yhteiskunnan yleissääntöihin. UT sen sijaan kiinnittää huomiota sisäisen ihmisen käyttäytymiseen. Siinä on paljon kehotuksia, joiden rikkominen tänä päivänäkin aiheuttaa paljon terveydellisiä haittoja.

Raamattu kehottaa terveelliseen elämäntapaan, johon ei kuulu tupakanpolttoa, juoppoutta ja päihteiden käyttöä eikä ylensyömistä. Ruumiimmehan on "Pyhän Hengen temppeli", jota tulee hoitaa ja kunnioittaa asiallisella tavalla. Jos Raamatun ohjeita olisi noudatettu enemmän, ei päihteiden ongelma seurauksineen olisi ryöstäytynyt käsistä, kuten tänä päivänä on tapahtunut.

Tunne-elämän sairauksia

S.I.McMillen luettelee kirjassaan "Ei mitään näistä sairauksista" s. 98-99

"Tunne-elämän rasitusten ihmiskehoon tekemä vaikutus ilmenee niiden aiheuttamien tai raskauttamien sairauksien luettelosta. Tietenkään ei pidä olettaa, että psyykkinen tekijä on minkään näiden tapausten ainoa aiheuttaja.

Ruuansulatuselimistöhäiriöt: haavaumia suussa, vatsassa ja suolistossa, haavainen paksunsuolentulehdus ja paksunsuolen kouristuskohtaukset, ruokahaluttomuus, nikotus, ummetus, ripuli.

Verenkiertohäiriöt: korkea verenpaine, sydänneuroosit, kohtauksittaiset sydämen rytmihäiriöt, verisuonten kalkkeutuminen, sydänveritulpat, kuolio jaloissa, reumakuume. halvauskohtaukset.

Sukupuolielin- ja virtsatiehythäiriöt: kivuliaat kuukautiset, kuukautisten puuttuminen, jännitystiloja ja ärtyvyyttä ennen kuukautisia, sukupuolinen kylmyys, tuskallinen sukupuoliyhdyntä, usein toistuva ja tuskallinen virtsaaminen, munuaistulehdus, ylimenoajan vaivoja, kykenemättömyys.

Hermostohäiriöt: monentyyppistä päänsärkyä, alkoholismia, kaatumatautia, psykoneuroosit, mielisairaudet (kuten jakomielitauti), vanhuuden tylsistymistä.

Sisäeriterauhashäiriöt: kilpirauhasen liikatoiminta, sokeritauti, liikalihavuus.

Allergiset vaivat: nokkosihottuma, heinänuha, astma.

Lihas- ja nivelvaivat: selkäsärky, lihaskipu ja -kouristus, nivelreumatismi, niveltulehdus.

Tulehdukset: rauhaskuume, lapsihalvaus, monet, ehkäpä kaikki tartuntataudit.

Silmäsairaudet: viherkaihi, sarveiskalvontulehdus.

Ihotaudit: nokkosihottuma, maitorupi-ihottuma, hermostollinen ihotauti, Raynaud'in tauti, scleroderma, lupus erythematosus disseminata, hilsetystauti. "

Sekä sivuilta 234-235

Freud, Adler ja Jung olivat suurin piirtein yhtä mieltä siitä, että monet ihmisen sielullisista häiriöistä johtuvat sisäisten hyvien ja pahojen voimien välisestä ristiriidasta. Freud painotti pahan voiman sukupuolisia taipumuksia, Adler korosti lihallisen luonnon häikäilemätöntä vallan ja yliherruuden takaa-ajoa, kun taas Jung vertasi ihmisen pahaa osaa villiin, saaliinhimoisuuteen.

1930-luvulla alkoivat psykosomaattisen lääketieteen spesialistit oivaltaa, että monet fyysiset sairaudet aiheutuivat kateudesta, mustasukkaisuudesta, itsekkyydestä, kaunasta, pelosta ja vihasta - aivan samoista tunteista, joita Raamattu luettelee meidän suden luontomme tunnusmerkkeinä. Siitä me näemme, että useimmat ihmisen sielullisista ja fyysisistä vaivoista aiheutuvat sisäisen pahan voiman toiminnoista. On ymmärrettävää, että inhimilliset tekijät eivät kykene vapauttamaan ihmistä hänen synnynnäisestä pahasta luonnostaan, joka on yhtä lujasti sidottu häneen kiinni kuin kuollut ruumis oli muinaisella aikana sidottu kiinni rikolliseen

Paavali itse vastasi esittämäänsä kysymykseen :

"Kiitos Jumalalle Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta!" (Room. 7:25). "Sillä mikä laille oli mahdotonta, koska se oli lihan kautta heikoksi tullut, sen Jumala teki, lähettämällä oman Poikansa syntisen lihan kaltaisuudessa ja synnin tähden ja tuomitsemalla synnin lihassa että lain vanhurskaus täytettäisiin meissä, jotka emme vaella lihan mukaan, vaan Hengen" (Room. 8:3,4). "Mutta jos Kristus on teissä, niin ruumis tosin on kuollut synnin tähden..." (Room. 8: 10).

Kuolemansa ja ylösnousemuksensa kautta Jeesus ei automaattisesti vapauttanut jokaista ihmistä hänen alemman luontonsa orjuudesta. Hän teki tämän vapauden saavutettavaksi, kun me tottelemme seuraavia jumalallisia ehtoja:

"Sillä... jos te Hengellä kuoletatte ruumiin teot, niin saatte elää" (Room. 8:13). "... emme vaella lihan mukaan, vaan Hengen" (Room. 8: 4). "Ja ne, jotka ovat Kristuksen Jeesuksen omat, ovat ristiinnaulinneet lihansa himoineen ja haluineen", (Gal. 5: 24). "Kuolettakaa siis maalliset jäsenenne, haureus, saastaisuus, kiihko, paha himo ja ahneus, joka on epäjumalanpalvelusta ... Mutta nyt pankaa tekin pois ne kaikki: viha, kiivastus, pahuus, herjaus ja häpeällinen puhe suustanne. Älkää puhuko vaihetta toisistanne, te, jotka olette riisuneet pois vanhan ihmisen tekoinensa ja pukeutuneet uuteen, joka uudistuu tietoon, Luojansa kuvan mukaan" (Kol. 3: 5, 8-10).

Stressi

Sivuilta172 …177

Lääkärit tunnustavat nyt, että stressillä on tärkeä osuus monien sairauksien aiheuttajana ja pahentajana. Koska me kaikki olemme alttiita monille erilaisille stresseille, meidän tulee perusteellisesti tutkia tätä aihetta.

Meidän tulee erottaa toisistaan sisäinen stressi, jota koemme olemuksessamme, ja ulkoiset stressitekijät. Me kaikki olemme alttiita monille, monille stressitekijöille jokapäiväisessä elämässämme, mutta se ei merkitse, että meidän täytyy saada sisäistä stressiä sitä seuraaville monine myrkyllisine aineosineen ja sairauksineen.

Ihmiset suhtautuvat hyvin eri tavoin stressiä aiheuttaviin tilanteisiin, kuten auto-onnettomuuteen joutumiseen, yleisölle puhumiseen, lapsen kurittamiseen, ostettavan jääkaapin merkin päättämiseen, naapurin koiran ajamiseen kukkapenkistä tai siihen, että lemmensairas kissa herättää kello kaksi yöllä. Lääkäreillä on kädet täynnä työtä heidän käsitellessään ihmisiä, jotka suhtautuvat väärin näihin ja muihin stressintäyteisiin tilanteisiin. Jotkut saavat vatsavaivoja, jotka kestävät kolme neljä viikkoa ja vaativat melko paljon lääkkeitä .

Jotkut potevat ankaraa päänsärkyä, migreeniä, liittyy oksennuskohtauksia, ja joka tekee heidät päiväksi tai pariksi työhön kykenemättömiksi. Jotkut harvat saavat sydänkohtauksia. Toisaalta jotkut, joilla on samanlaisia stressitekijöitä sopeutuvat niihin niin hyvin, etteivät he saa vahingollisia seuraamuksia. Koska me usein voimme vain vähän tarkkailla niitä stressitekijöitä, jotka päivittäin meitä pommittavat, meidän on äärettömän tärkeää oppia parhaimmalla tavalla sopeutumaan niihin, jos tahdomme pelastaa ruumiimme ja sielumme rasituksen ja sairauden tuhoilta.

Meidän tulee noudattaa kolmea sääntöä, jotta voisimme menestyksellisesti sopeutua sairauksia aiheuttaviin elämän stressitekijöihin:

1. Johda stressitekijät toisiin uomiin

2. Lepää välttyäksesi joutumasta alttiiksi sellaisille tekijöille

3. Omaksu oikea asenne.

Väärän suhtautumisen yleisin muoto on itsesääli.

Eikö ole merkittävää, että suhtautumisemme ratkaisee, parantaako stressi meidät vai tekeekö se meidät sairaiksi? Tässä on tärkeä avain pitempään ja onnellisempaan elämään. Me itse pitelemme avainta ja voimme ratkaista, onko stressi meidän hyväksemme vai vahingoksemme. Asenteemme määrää, tekeekö stressi meidät "paremmiksi vai pahemmiksi". Raamattu näki nämä oivallukset satoja vuosia etukäteen.

Muistakaamme myös eräs kolmas tekijä voidaksemme menestyksellisesti sopeutua jokapäiväisen rasituksiin: meidän tulee välttää pitkäaikaista ja keskeytymätöntä rasitusta ilman lepoaikoja. Ihmisen stressin kestämisellä rajansa, ja jokainen jääkäri näkee potilaita, joiden keho ja mieli saa maksaa kalliin hinnan siitä, että he tekevät ylenmääräisesti työtä ilman asiaan kuuluvia lepokausia. Monet ihmiset voisivat tänään olla elossa, jos he olisivat ottaneet huomioon sen kehotuksen, jonka Jeesus antoi ankarasti työskennelleille opetuslapsilleen: "Tulkaa te yksinäisyyteen, autioon paikkaan, ja levätkää vähän.' Sillä tulijoita ja menijöitä oli paljon, ja heillä ei ollut aikaa syödä." (Mark. 6: 31).

Kilpajuoksu

Sivuilta 216 … 218

Sielulliset häiriöt, jotka syntyvät siitä, että haluamme "mennä kuuhun" tai vallita lähimmäisiämme, ovat hyvin tavallisia. Eräs etevä psykiatri, tri Alfred Adler, opetti, että useimmat hermo- ja tunnehäiriöt syntyvät määrätystä vallan tavoittelusta. Sen tähden, että tavallinen mies mielettömässä vallantavoittelussaan on päivittäisessä kilpajuoksussa toisten kanssa maallisista päämääristä, hän on päivittäin täynnä pettymyksiä, kuhmuisia tunteita ja usein lommoisia lokasuojuksia.

Seuraavalla kerralla, kun tunnet itsesi epätavallisen uupuneeksi elämän kilpajuoksun harvinaisen ankaruuden ja rasittavuuden tähden, pysähdy erittelemään edellisten tuntien tapahtumia ja keskusteluja. Yhdeksässäkymmenessä yhdeksässä tapauksessa sadasta olet havaitseva, että joku äkkiä laski ilman pois sinun minästäsi. Me kärsimme vastoinkäymisistä, sielullista ja ruumiillisesta uupumuksesta ja sairaudesta, ei tekemämme työn tähden, vaan koska me tietoisesti tai tietämättämme yritämme todistaa itsellemme ja lähimmäisillemme, että meidän ajatuksemme ovat parempia, meidän oppimme ovat oikeita, meidän kirkkomme on paras, meidän kaupunkimme on huomattavin, meidän valtiomme on tärkein, meidän poliittiset käsityksemme ja puolueemme ovat välttämättömiä pelastamaan maailman hävityksestä, meidän jalkapallo- joukkueemme on voittava maailmanmestaruuden, ja meidän, meidän, meidän -. Sinä mainitset sen, ja me yritämme todistella, kunnes olemme kasvoiltamme sinisiä, että me olemme niitä valittuja ja että meidän kuollessamme viisaus katoaa maan päältä. On ihme, ettemme useammin saa oikosulkua aivoihimme.

Eikö ole ikävää, että meidän vaivamme on synnynnäinen yllyke alati vimmatusti kilpailla toisen kanssa aivan kuin kilpajuoksun osanottajat? Kiihkeissä innossamme olla ensimmäisiä me unohdamme sen vahingon, jota tuotamme toisille ja itsellemme. Kilpa-autot, jotka ovat lommoilla, naarmuilla, mukiloituja ja kovaäänisiä, eivät ole huonommassa asemassa kuin ruhjoutunut ihmiskunta, jonka ovat murtaneet monet alituisesta kilpailusta johtuvat sairaudet.

Seuraavassa on vain joitakin monista Uuden Testamentin kehotuksista - tai oikeammin sanottuna resepteistä - jotka parantaisivat miljoonia särkyneitä ja murtuneita sydämiä, jos ihmisillä olisi tarpeeksi uskoa nielläkseen ja sulattaakseen niitä:

"... minä sanon teille jokaiselle, ettei tule ajatella itsestään enempää, kuin ajatella sopii, vaan ajatella kohtuullisesti, sen uskonmäärän mukaan, minkä Jumala on kullekin suonut" (Room. 12: 3).

"Olkoon rakkaus vilpitön, kammokaa pahaa , ... toinen toisenne kunnioittamisessa kilpailkaa keskenänne ... Älkää korkeita mielitelkö, vaan tyytykää alhaisiin oloihin. Älkää olko itse mielestänne viisaita" (Room. 12: 9, 10, 16).

"Veljeni älkööt aivan monet teistä pyrkikö opettajiksi, sillä te tiedätte, että me saamme sitä kovemman tuomion " (Jaak. 3:l).

"Tehkää minun iloni täydelliseksi siten, että olette samaa mieltä, että teillä on sama rakkaus, että olette sopuisat ja yksimieliset, ettekä tee mitään itsekkyydestä tai turhan kunnian pyynnöstä, vaan että nöyryydessä pidätte toista parempana kuin itseänne" (Fil. 2.,2,3).

Ennen kuin opetuslapset olivat ristiinnaulinneet vallantavoittelunsa, jota tri Adler nimittää "minän kunnianhimoksi", heidän päätavoitteenaan oli ollut päästä istumaan arvovaltaisilla ja huomattavalla palkoilla sekä olla suurimpia taivaan valtakunnassa.

Ylpeyden vaara

Sivu 184

Ehkä voidaan kysyä: "Eikö ole tyhmää luopua oikeuksistaan?" Ehkä se ei ole tyhmää, koska me luopuessamme oikeuksistamme varmistamme terveytemme ja onnemme. "Lukemalla lakia" jollekin me menetämme aina sydämemme rauhan. Luonnolliselle ihmiselle on käsittämätöntä, että hänen pitäisi antaa periksi ollessaan oikeassa. Hän kieltäytyy uhraamasta ylpeyttään, mutta tällöin hän uhraa terveytensä, ja tämähän ei ole kovin älykäs liiketoimi!

Kostonhalu synnyttää rauhasmyrkkyjä, ja ihminen kärsii voimakkaasta itsetehostuksen ja itsesääIin tunteesta. Jos otamme aikaa eritelläksemme syitä väärään elämän vaikeuksiin suhtautumiseen, havaitsemme usein pienen, nelikirjaimisen sanan itse. Stressi ja sairaus ovat seurausta siitä, että olemme haluttomia uhraamaan suurta Minäämme.

Masennus

Masennus on eräs tämän ajan riesa, johon tuntuu olevan vaikeata löytää tehokkaita vastalääkkeitä. Edellä mainitut asiat voivat ainakin osittain estää masennusta.

Liitän tähän tekstiä kirjoituksesta - "Hengellinen kasvu "
:

Hengellisen elämämme tulisi joka suhteessa olla realistista. Vaikka meidän pitäisi olla enemmän Jumala-keskeisiä kuin ongelmakeskeisiä, emme voi sulkea silmiämme niiltä ongelmilta, joita kohtaamme.

Aivan tavallinen masentuminen verottaa kaikkein eniten hengellisiä voimavarojamme. Kukaan ei ole siitä vapaa. monet kärsivät siitä ankarasti. Masentaminen on saatanan salakavalimpia menetelmiä evankeliumin etenemisen pysäyttämiseksi. Masentuminen on uskovan elämään kuuluva riski, eikä se katoa, kun uskonelämässä edistyy.

Tarvitsemme kipeästi toinen toistemme tukea. Jos uskova näyttää olevan voimaton rukouksessa tai langenneen johonkin lihallisuuteen tai joutuneen epäilyksiin, älä karta hänen seuraansa. Hän tarvitsee rakkautta ja rukousta ja hienotunteista huolenpitoa. Älä tuomitse, älä sanoilla äläkä asenteilla, vaan pidä huolta.

Millaiset asiat näyttävät aiheuttavan masentumista Jumalan kansassa ?

1.´Vastaamatta jäänyt rukous on ensimmäinen ja ilmeisin syy. Miten pitäisi suhtautua, kun hartaasti ja koko sydämestämme rukoilemme jotakin, mitä meidän nähdäksemme selvästi tarvitaan, mutta emmekä saa mitään vastausta ? Kuulemme saarnoja rukouksesta, luemme kirjoja, jotka ovat täynnä ihmeellisiä rukousvastauksia ja meissä alkaa kehittyä pienoinen kyynisyyden häivä, joka helposti johtaa katkeruuteen. Uskon todella, että ihmeitä tapahtuu nykyäänkin, vieläpä aika usein, ja että Jumala vuodattaa armoaan seurakunnalleen niin paljon kuin kykenemme ottamaan vastaan. Kuitenkin vastaamaton rukous - tai vastaamattomalta näyttävä - on niitä suuria alttareita, joilla Jumala tekee todellisia miehiä ja naisia. Minunkin elämä on täynnä vastaamattomia rukouksia.

2. Toinen syy on epäonnistuminen : ihmissuhteissa, perheessä, lastemme kanssa.

Tämä on yleinen ongelma, et ole yksin. Voit epäonnistua yrittäessäsi todistaa uskostasi.

3. Masennumme synnin tähden. Voittoisan uskovan on tiedettävä, mitä hänen tulee tehdä, kun hän epäonnistuu, sillä taatusti hän epäonnistuu. Ehkä saamme Kristuksen voimassa voiton jollakin elämämme vaikealla alueella ja selviämme lankeemuksitta viikkoja jopa vuosia. Sitten jonakin "huonona" päivänä lankeamme juuri tuolla alueella. Veljien syyttäjä on heti paikalla huutamassa: "Siinä nyt näet, miten heikko tahtosi on - olet epäonnistunut, ei sinusta ole mihinkään." (Vaaralliseksi tekee se, että hän on oikeassa.) Tässä on tuttu kaava, mutta muista, että uskontomme on armon uskonto.

4. Monet masentuvat ruumiillisen sairauden tähden. Monilla sairauksilla on paljon pitempiaikaisia sivuvaikutuksia kuin tajuammekaan. Kuitenkin ruumiillisesti sairaanakin voi olla mahdollista käyttää hengellistä voimaa.

5. Monia masentaa seurakunnan eripuraisuus, rikkoutuneet suhteet, epäluulot ja kaunat. Tämä johtuu liiallisesta idealismista, että kunhan meillä on oikeat opit ja oikeat hengelliset siunaukset, niin meistä tulee likimain enkeleitä. Aivan liian usein etsimme kirkostamme tai kotiryhmästämme jotakin, jota Jumala ei ole koskaan tarkoittanut siellä olemaan, vaan jonka voi löytää yksin hänestä. Hengellistä onnelaa ei maan päällä ole. Uskova on erilainen siksi, että hän on juurtunut ja perustunut Jumalan rakkauteen.

Seuraavassa eräitä perusasioita jotta voisimme torjua masennusta, muistaen, että uskomme kasvaa, kun taistelemme vaikeuksien läpi voittoon silmät luotuina Herraan :

a) Ensimmäinen suoja on Jumalan itsensä syvempi tunteminen.

b) Toiseksi Jumalan Sanan parempi tunteminen. Lue, opettele ulkoa, mietiskele

c) On pantava enemmän painoa uskolle ja vähemmän tunteelle.

d) Yritä jatkuvasti pyrkiä ymmärtämään paremmin toisia ihmisiä. Et ehkä tunne toisen käyttäytymisen taustalla olevia tekijöitä.

e) Säilytä jonkinlainen hengellinen näkökulma. Kun vaellat Jumalan yhteydessä, yritä aina nähdä asiat laajemmin. Jätä juorut omaan arvoonsa, ellet tiedä asian taustaa.

f) Aseta itsellesi realistisempia tavoitteita. Pitäydy kohtuullisesti saavutettavissa oleviin tavoitteisiin hengellisessä työssäsi, rukouselämässäsi ja seurakuntaelämässäsi, ellei Jumala nimenomaan ohjaa sinua toisin. Pyydä kaikin mokomin suuria Jumalalta, mutta älä yritä manipuloida Häntä.

g) Pane enemmän painoa ylistykseen ja rukoukseen. Pidä katseesi suunnattuna Herraan ja vältä liiallista itsesi tutkistelua.

h) Opi oikea tapa loukkaantua. Ellemme tee niin, menemme mukaan siihen yleiseen panetteluun ja katkeruuteen, jota on monissa seurakuntaryhmissä.. Loukatuksi tuleminen kuuluu tämän planeetan elämään ja anteeksiantaminen on ehdottoman välttämätöntä.

 

Hyviä neuvoja

Sivuilta 158-159

"Jotkut psykiatrit ovat antaneet paljon enemmän kuin pinnallista apua lääkäreille kirjoittamissaan oppikirjoissa William Sadler antaa lääkäreille neuvon, kuinka heidän tulee päästä käsiksi ihmisten vaikeuksien aiheuttajaan:

"Rukous on voimallinen ja tehokas huolten poistaja. Ne, jotka ovat oppineet rukoilemaan lapsellisen vilpittömästi, kirjaimellisesti puhumaan taivaalliselle Isälle ja seurustelemaan Hänen kanssa, omistavat suuren salaisuuden, jonka voimasta he voivat heittää huolensa Jumalalle ja tietää, että Hän pitää heistä huolen. Puhdas omatunto on voimallinen suojaamaan mieltä hermosairaudelta.

Monet ovat pelon ja huolten uhreja, koska he laiminlyövät hengellisen ravintonsa hankkimisen ... Useimmat ruokkivat runsaasti kehoaan, ja monet huolehtivat anteliaasti järkensä ravitsemisesta; mutta suuri enemmistö jättää sielun näkemään nälkää kiinnittäen hyvin vähän huomiota hengelliseen ravintoon. Sen seurauksena heidän hengellinen olemuksensa on niin heikentynyt, ettei se kykene tekemään hillitsevää vaikutustaan järkeen, joka tekisi sen kykeneväksi voittamaan vaikeudet ja säilyttämään ilmapiirin, joka on ristiriitojen ja epätoivon yläpuolella."

Edelleen hän neuvoo lääkäreitä rohkaisemaan potilaitaan "päivittäiseen, järjestelmälliseen Raamatun lukemiseen". Lääkäreille kirjoittamaansa kirjaan tri Sadler onkin painattanut neljäkymmentä kolme jaetta esimerkkeinä Raamatun lukemisen terapeuttisesta arvosta. Toistamme niistä vain kahdeksan. Jokainen niistä voi aikaansaada enemmän kuin mitkään unipillerit tai rauhoittavat lääkkeet, jos ne sulautuvat meidän mieleemme:

"Jos me tunnustamme syntimme, on Hän uskollinen ja vanhurskas, niin että Hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä"(1 Joh.1:9)

"Tulkaa minun tyköni, kaikki työtä tekeväiset ja raskautetut, niin Minä annan teille levon. Ottakaa Minun ikeeni päällenne siitä minä olen hiljainen ja nöyrä sydämeltä; niin te löydätte levon sielullenne" (Matt. 11, 28,29).

"Katso, minä seison ovella ja kolkutan; jos joku kuulee Minun ääneni ja avaa oven, niin Minä käyn hänen tykönsä ja aterioitsen hänen kanssaan, ja hän Minun kanssani" (Ilm. 3.20).

"Jumala, luo minuun puhdas sydän ja anna minulle uusi vahva henki" (Ps. 51: 12).

"'Rauhan Minä jätän teille: Minun rauhani - sen Minä annan teille. En Minä anna teille, niin kuin maailma antaa. Älköön teidän sydämenne olko murheellinen älköönkä peljätkö" (Joh. 14: 27).

"Katso, Jumala on minun pelastukseni; minä olen turvassa enkä pelkää, sillä Herra, Herra on minun väkevyyteni ja ylistysvirteni Hän tuli minulle pelastukseksi" (Jes. 12: 2).

"Mutta minun Jumalani on rikkautensa mukaisesti täyttävä kaikki teidän tarpeenne kirkkaudessa, Kristuksessa, Jeesuksessa." (Fil.4:19).

"Kaikki minä voin Hänessä, joka minua vahvistaa" (Fil. 4:13)

"Sillä Hän antaa enkeleineen sinusta käskyn varjella sinua kaikilla teilläsi. He kantavat sinua käsillänsä, ettet jalkaasi kiveen loukkaisi" (Ps. 91: 11, 12).

Nämä jakeet tulevat eläviksi ja todellisiksi vasta sitten, kun olemme ne kokeneet. Sinä iltana, jolloin pyysin Jumalaa Kristuksen tähden antamaan minulle syntini anteeksi, olin synnin ja syyllisyyden tunteen painama. Muutaman hetken syntien tunnustamisen ja hylkäämisen jälkeen syyllisyydentunne ja pelko hävisivät, ja ihmeellinen, taivaasta lähetetty ilo täytti mieleni. Monien ja kalliiden psykiatreilla käyntien sijasta, päästäkseni vapaaksi sairautta aiheuttavasta syyllisyyskompleksista, kävin yhden kerran Jumalan alttarilla ja pääsin vapaaksi itse syyllisyydestä. "

-----------

Itse olen henkilökohtaisesti saanut konkreettisesti kokea, miten Jumalan antama sydämen usko vaikeissa sairaustilanteissa on auttanut ja nopeuttanut tervehtymisen. Näin tapahtui aivonverenvuotokohtauksessa v. 1985 sekä syksyllä 2001 syöpäleikkauksessa ja sen jälkeisessä sytostaattihoidossa. En ole tarvinnut murehtia vaan olen voinut keskittyä kuntoutukseen. Se on kokemus jota ilman en haluaisi olla.

Alkuun
Edelliselle sivulle
Paluu kotisivulle