Dyane made in Heaven

Valitse sivu tästä!








 

 

Kun 2CV:tä rupesivat modernisoimaan!

Tästä kaikki alkoi

2CV:n uudet vaatteet...

Dyanesta piti alunperin tulla suuren suosion saavuttaneen 2CV-mallin korvaaja. Muotoilua modernisoitiin ja Koriin koetettiin lisätä joitakin "automaisia" varusteita, tekniikan ollessa kuitenkin jotakuinki perus 2cv:tä. Pieniä muutoksia koneen viritysasteessa ja vaihdelaatikon välityssuhteissa kuitenkin löytyy. Myynti jäi lopulta kuitenkin hyvin paljon arvioitua pienemmäksi, eikä se koskaan noussut alkuperäisen 2CV:n uhkaajaksi. Dyanesta todellakin tehtiin "modernia" versiota rättäristä. Tämä käy hyvin ilmi oheisten, vuonna 1966, julkaistujen taiteilijan tekemien luonnosten perusteella. Oletettiin rättärin korimallin tulleen tiensä päähän, mutta toisin kävi. Dyane ei ole mielestäni kuitenkaan epäonnistunut muotoilultaan, vaan pikemminkin päinvastoin, malli on kaunis katsella. Olisiko Dyane menestynyt, jos esikuva ei olisi ollut niin suosittu? Sitä emme koskaan saa tietää.

 

Dyanen luonnoksia vuodelta -66

Futurismia vuodelta -66

Kyljen "lommot" hiukan loivenivat tuotantovaiheessa

Koria virtaviivaistettiin rajusti!

 

Ensimmäiset mallit valmistuvat vuonna 1967 ja tuotanto käyntiin 1968

Jo 1967 Suomeenkin!

Dyanen tuotanto alkoi vuonna 1968, mutta jonkinmoisia esiversioita tehtiin jo -67. Niihin nähtävästi koottiin tehtaalla käsiin sattuneita osia jotta saatiin maistiaiset diilereille ympäri maailman. Paikka paikoin nämä -67 mallit eroavat -68 valmistetuista. Suomeen näitä "esiversioita" tuli kuusi kappaletta, joista ainakin kaksi on vielä rekisterissä.

Perheeseemme kuuluu yksi näistä kuudesta -67 maahantulleesta. Kuljin on tyttäreni omistuksessa ja odottelee Tanjan saavuttavan ajoneuvon kuljettamiseen vaadittavan iän, sekä kuljettajan lisenssin.

Ohessa pieni kuva aiheesta, eli -67 mallisesta Teri Ann:sta.

Hylkiö?

Nykyisellään Dyane on monella tavoin aliarvostetussa asemassa ja ne ovatkin kadonneet liikenteestä palveltuaan pitkän päivätyön käyttökulkimina. Moni on nähnyt paljon aikaa, vaivaa ja rahaa sen "oikean" rättärin kunnostukseen, mutta Dyanet ovat saaneet maatua tallien takapihoille.

Tulee vielä aika, jolloin tämäkin malli noussee arvoon arvaamattomaan, sillä niiden valmistusmäärät ja etenkin maahantuotujen yksilöiden määrät ovat paljon pienemmät, kuin 2CV:n. Jo nyt on vaikeuksia löytää joitakin Dyanen spesiaaleja osasia. Onneksi maastamme vielä löytyy muutama henkilö, joka on taltioinut tallinsa perukoille tuollaisen kauniin mallin Citroen 2CV:stä.

 

Dyane koki joitakin pieniä muutoksia vuosien varrella ja olen tähän koonnut niistä joitakin:

1967 Ensimmäiset kuusi Tiinaa saapuvat suomeen 30.10.1967

1968 Dyane mallit ilmestyivät kauppoihin. Mallistosta löytyivät: Berline Luxe, Berline Comfort, Commerciale Luxe, Commerciale Comfort. Comfort mallit olivat kerskavarustellut ja näin ollen kalliimmat. Moottorit olivat 21hp voimaisia, joka oli viritelty 18hp koneesta.

1968Loppuvuodesta tehdas toimitti seuraavia malleja: Dyanea kahta varustelu versiota 425cm 21hp koneella. Dyane4:ää neljänä varusteluversiona! 435 26hp. konein, sekä neljä uutta mallia Dyane6 602cm 28hp. moottorein. Mallikirjo oli mahtavat 10! Suomeen saapui 55kpl ihka uusia Tiinoja.

1969 Dyane4:n sai nyt kaupasta kahdella eri varusteluversiona. Ne olivat Berline ja Commerciale. Dyane6:ta tehtiin neljä! eritavoin varusteltua mallia. Konevoimaa oli nyt 33hp.

1970 Koriin tehtiin pieni muutos, jolloin takapilariin tuli ns. "oopperaikkuna". Kaikkiin dyane malleihin tuli 12 voltin sähköt. Mallivalikoima oli huikia:Berline Dyane 435cm 26hp, Commerciale Dyane 435cm 26hp, Berline Dyane6 602cm 35hp, Commerciale Dyane6 602cm 35hp.

1971-1972 Mallisto ei muuttunut. Suomeen 425 Tinskua.

1973 Oviin minimaalisia muutoksia. Suomeen 360 Tinskua.

1974 Renkaiksi laitettiin uusiin Tiinoihin 125/15. Suomeen 195 Tinskua.

1975 Uusi maski sekä ruostumattomasta teräksestä tehdyt puskurit. (Nyt nuo kerskapuskurit ovat himoittua tavaraa.)

1976 Dyane6 on ainoa saatavissa oleva malli. Dyane on häviämässä kilpajuoksun 2CV:n kilpailijana. Rättäriä myydään edelleen kuin nauhaa. Ohessa tietysti Tiinojakin.

1977 Rajoitettu erä Dyane Caban -mallia valmistetaan (1500 kpl.). Lisäksi tehdään myös Berline Dyane6 Comfortia.

1978 Dyaneen levyjarrut vaihdelaatikon kylkeen, entisten rummukaisten tilalle. Dyanen pakettiversio näkee päivänvalon. Malli nimetään Acadianeksi. Etuosa Acadianesta on dyanea ja takaosa AK400 mallin mukainen. Runkokin Acadianessa venytetään hiukan pidemmäksi.

1979 Ei tapahdu juuri mitään.

1980 Uusi suurempi (25 l.) polttoainesäiliö korvaa vanhan 20 litraisen.

1981 Kaasuttimeen muutoksia, sekä taustapeilit muuttuivat. 30hp moottor, jolla saavutettiin hulppiat 121 km/h nopeus.

1982 Ei muutoksii.....

1983 Uudet turvavyöt.

1984 Tuotanto päättyy. Suomeen maahantuotujen yhteenlaskettu Dyane mallien määrä on 1041 kappaletta. Acadianen valmistus jatkuu vielä vuoteen 1986 asti.

 

Valitse alasivu tästä

Uutta!

Lähetä postikortti

Kaikki sivujen kuvat ja tekstit ovat tekijäinoikeuslain alaisia. Copyright Nalle 2000.